Ze života

Prolhaný tragéd!

pondělí 27. února 2017

Noční lov

Mám chuť začít takovým tím oslavným tadááá, než se začnu rozplývat. Ale začneme klasicky a umírněně a výlevy budou až na konci.


Noční lov
Originální název: The Night Stalker
Autor: Robert Bryndza
Překlad: Kateřina Elisová
Vydalo: Cosmopolis
Rok vydání: 2017


V parném letním večeru je detektiv šéfinspektor Erika Fosterová přivolána k vraždě místního lékaře, který byl nalezen udušený, svázaný a nahý ve svém domě. Přes hlavu má utažený igelitový pytel. Případ ze začátku vypadá jako sexuálně motivovaný zločin, ale až do chvíle, kdy se objevuje další zavražděný. Obětí je nechvalně známý reportér bulvárního pořadu Jack Hart. A Erika se ocitá před možností sériového vraha, který vraždí bez zatím zjevného vzorce.
Tento vrah své oběti sleduje, pozoruje a vraždí. Erika a její tým stojí před případem, který skrývá mnohem více otázek než odpovědí. Co spojuje tyto muže? Proč byli vybráni? Jak se dostává do jejich domovů? Zná je vrah vůbec? A jestli ano, odkud?
Erika se opět dostává do boje s nadřízenými, médii a i se samotným Nočním lovcem.

Myslím si, že po Dívce v ledu Bryndza nasadil na sebe lehce vysokou laťku, ale po přečtení Nočního lovce jsem musela vnitřně zatleskat, protože se nemístně překonal. Můj osobní názor je, že si ujasnil, co chce sdělit a jak to chce sdělit a zapracoval na sobě. Přijde to více uvolněné a nenucené v popisech děje a postav.

Postavy byly již z Dívky dobře rozpracovány a i zde se jde více do hloubky jejich osobností a života. Postava Eriky je mi velice sympatická a něčím se mi (mrška) dostala pod kůži.
Zbožňuji občas nemístně vtipnou Mossovou, Petersona, který mě hodně překvapil svou minulostí a pak (můj miláček) Marsh! Líbí se mi vztah, jaký má Marsh a Erika mezi sebou. Je to jakési přátelsko-milo-starostlivé-nadřízenské cosi.
A hlavně moje Erika. Je zde odhalen onen tragický případ, během kterého zemřel její manžel. Ale máme možnost se i dozvědět něco o její rodině na Slovensku. Takže nevidíme pouze detektiva, který tráví veškerý čas nad případem a volný čas je pro něj cizím pojem a přátelé a rodinu odsouvá na vedlejší kolej.

Děj ubíhá tak rychle, že jsem sama sobě říkala, abych tak rychle nečetla, ale ono to nejde! Obracíte stránky a jste v neustálém napětí.
Teď mě mrzí (v dobrém slova smyslu), že jsem Dívku hodnotila na výbornou, protože Noční lov je v mnoha ohledech ještě lepší.
Hlubší, vlastně i děsivější zápletka. Mnohem lépe pojaté a vykreslené postavy, a celkový dojem z díla. Již jsem psala, že Bryndza umí vcelku dobře pomalu připravovat napětí a postupně děj vrší a tak je čtenář vlastně pořád ve střehu.

Líbí se mi, že vrah je odhalen asi v půli knihy. Když to v Dívce je finální střet a odhalení až v závěru knihy. Což dává úplně jiné možnosti vyprávění a můžeme vidět jak vrah pracuje, co si myslí a jak a proč všechno dělá.

Opravdu byl Noční lov skvělý. Bryndza má ve svém stylu psaní určitou hloubku a promyšlenost. Nic není proneseno volně, vše do sebe v pravou chvíli zapadne. Bývá často i vtipný a takový lehkovážný.
A dále, což bych dost zvýraznila, jak se jeho díla dotýkají jistých ošemetných témat. V Dívce to byla mocná rodina, a jak je schopna tahat za nitky a ovlivňovat případ. V Nočním lovu to byla stereotypní myšlenka sériového vraha a homosexuálně motivované vraždy a jakési klišé těchto případu a i typů gayů a vztahů mezi nimi.

Je mi hloupé pět opět tak očividnou chválu, ale někdy jsou věci prostě tím, čím jsou. A v tomto případě se jedná o skvělou knihu a modlím se, ať je pokračování brzy a že si Bryndza vybere zase nějaké zajímavé zpracování!

Žádné komentáře:

Okomentovat